• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Det skrev jag inte, du skrev att det var omöjligt att få fram om någon är straffad. Det finns ju tjänster som iaf oftast visar om så är fallet.
Exakt, men han Lasse är snabb på att sänka andra många gånger. Använder någon slags härskarteknik
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Ja absolut, det säger jag inget om.
Men nu var det ju inte detta handlade om riktigt
Det handlade ju faktiskt om det från första början. Frågan var från början
Vad är den största orsaken till att de nekar efter inledande ?
Sedan:
Ok! Tänker om man inte är kvalificerat insolvent eller inte uppfylla skälighetskravet är det inte sånt de borde se när de beslutar att inleda?

och svaret är som Lasseman sa. Det görs en preliminär bedömning, när KF väljer att inleda, sedan görs en mer omfattande utredning tillsammans med alla uppgifter från borgenärer, där lär dom se all fakta, inklusive om det är som Lasseman sa, brott som lett till skadestånd osv, efter det blir det vanligtvis avslag eller om allt är grönt, ett förslag på skuldsanering.
 

Dado1

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
111
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Det skrev jag inte, du skrev att det var omöjligt att få fram om någon är straffad. Det finns ju tjänster som iaf oftast visar om så är fallet.
Straffad ja, men det finns ju många saker i detta landet du kan bli straffad för. Jag skulle tro att det som spelar roll i en eventuell skuldsanering är om något av brotten du blivit straffad för har lett till skadestånd eller statliga skulder. Vilket dom isåfall får reda på när dom gör en mer omfattande utredning, alltså mellan inledande och förslag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det skrev jag inte, du skrev att det var omöjligt att få fram om någon är straffad. Det finns ju tjänster som iaf oftast visar om så är fallet.

Jag skrev inte att det var omöjligt...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det handlade ju faktiskt om det från första början. Frågan var från början
Vad är den största orsaken till att de nekar efter inledande ?
Sedan:
Ok! Tänker om man inte är kvalificerat insolvent eller inte uppfylla skälighetskravet är det inte sånt de borde se när de beslutar att inleda?

och svaret är som Lasseman sa. Det görs en preliminär bedömning, när KF väljer att inleda, sedan görs en mer omfattande utredning tillsammans med alla uppgifter från borgenärer, där lär dom se all fakta, inklusive om det är som Lasseman sa, brott som lett till skadestånd osv, efter det blir det vanligtvis avslag eller om allt är grönt, ett förslag på skuldsanering.

Så uppfattade jag det också men det var tydligen fel och att använda härskartekniker det.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Har funderar en massa nu och tänker att jag ska nog söka skuldsanering då jag har över 900 tusen säker över milijonen och är 33 nu och känner att både relationen med sambo tär när jag alltid har ekonomiska problem, tanken ett kunna vara skuldfri innan jag är 40 får mig att må så jäkla bra! Får bara sådan ångest nu av att tänka på pengar inte kunna spara till mina barn osv. Ska ringa och boka tid med skuldrådgivare, det gav mig inte så mkt förra gången men tänker att det kan vara bra att få hjälp med ansökan och ser bra ut i ansökan att man har tagit hjälp! Känns pinsamt på ett sätt, men samtidigt man är bara människa och hoppas på en andra chans och lärt sig en rejäl läxa
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det handlade ju faktiskt om det från första början. Frågan var från början
Vad är den största orsaken till att de nekar efter inledande ?
Sedan:
Ok! Tänker om man inte är kvalificerat insolvent eller inte uppfylla skälighetskravet är det inte sånt de borde se när de beslutar att inleda?

och svaret är som Lasseman sa. Det görs en preliminär bedömning, när KF väljer att inleda, sedan görs en mer omfattande utredning tillsammans med alla uppgifter från borgenärer, där lär dom se all fakta, inklusive om det är som Lasseman sa, brott som lett till skadestånd osv, efter det blir det vanligtvis avslag eller om allt är grönt, ett förslag på skuldsanering.
Precis så är det, för att få inledande tittar man på insolvent och skälighet utifrån de uppgifter man som gäldenär lämnar in. De kan inte gå på något annat. Sen göra grundligare utredning när uppgifterna från borgenärerna osv kommer in.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
244
Poäng
447
Kommer jag och skriver igen :facejoy:
hur gjorde ni när ni hade bestämt er att söka skuldsanering? Betalade ni det viktigaste och sen sparade resten som en buffert inför eventuellt skuldsanering? Har en del som jag hade velat strunta i men vet att de ger missbrukad kredit men de kan jag leva med ifall man skulle bli nekad skuldsanering. Hur gjorde ni?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp